KEPADA ANDA SEMUA...

Jumaat, 6 Ogos 2010

CATATAN TIGA BELAS

' TUAH ' PEN PILOT.

Semasa bersekolah rendah ( Sekolah Melayu ) dahulu, murid-murid dibenarkan menggunakan pen hanya setelah mereka ‘ naik darjah ‘ empat. Sebelum itu, untuk murid darjah satu mereka hanya menggunakan papan batu dan kalam. Apabila masuk darjah dua dan tiga, barulah mereka menggunakan buku dan pensil.

Pen digunakan oleh murid darjah empat hingga darjah enam dikenali sebagai ‘ pen celup ‘. Mata pen celup ini boleh ditukar ganti untuk kegunaan menulis tulisan rumi – bentuknya tajam – dan untuk menulis tulisan jawi – bentuk tumpul . Setiap kali hendak menulis, pen tersebut terpaksa dicelup pada dakwat yang sedia diisi dalam botol dakwat.

Saya masih ingat, waktu mula-mula menggunakan pen celup, tulisan saya sangat comot. Kerana tidak tahu untuk menyukat berapa banyak dakwat berada pada mata pen untuk kegunaan tulisan diperlukan. Malah kadang kala , botol dakwat yang diletak dipermukaan meja tulis tumpah ke atas buku atau mengenai pakaian apabila bangku bergerak terkena tangan atau tersepak oleh kaki mereka yang lalu lalang.

Bagi mengelakkan tulisan jangan comot, cikgu menyarankan supaya menggunakan ‘ kertas lap ‘ yang boleh dibeli di kedai. Bagi menggantikan kertas lap, boleh juga digunakan kapur tulis. Tetapi, cikgu amat melarang sesiapa ‘ mencuri ‘ kapur tulis untuk dijadikan kerta lap dan boleh dikenakan denda !.

Seingat saya, harga sehelai kerta lap berukuran A4 hanya 20 sen . Kertas lap ini boleh dipotong kecil selebar 2X3 inci untuk penjimatan. Kerana latar belakang keluarga saya terdiri dari golongan miskin ( malah waktu bersekolah rendah amat jarang ibu bapa memberi wang sekolah. Walaupun setakat 10 sen sehari ! ) , saya terpaksa membuat sendiri kertas lap dari kertas lukisan yang telah diguna, kemudian direndam ke dalam air semalaman dan keesukan harinya baru dijemur untuk dikeringkan. Itulah kertas lap yang saya gunakan !.

Waktu bersekolah di Madrasah Ehyaul Falah ,saya tidak lagi menggunakan pen celup. Hampir semua rakan saya telah menggunakan pen ‘ dakwat basah ‘ semasa menulis pelajaran berbanding dengan pen ‘ dakwat kering ‘ ( ball pen ).

Pada masa itu ‘pena mata bulat ‘ boleh dikatakan tidak popular penggunaannya di kalangan murid dan juga kalangan guru; tambahan pula tidak terdapat banyak jenamanya dan sukar hendak dibeli , seperti masa sekarang.

Ada terdapat beberapa jenama pen dakwat basah dalam pasaran . Jenama paling terkenal ketika itu ialah pen ‘ paker ‘. Kalau tidak salah ingatan saya, harga sebatang pen paker tersebut sekitar belasan ringgit juga !.

Sebagai seorang murid , saya tidak mampu hendak membeli pen jenis tersebut. Walaupun ia dikatakan baik dan ada ‘ ada gaya orang kaya ‘ . Saya sekadar mampu membeli jenama ‘ pilot ‘ sahaja..... Harganya sekitar RM 2.50 sebatang. Pen jenis itulah menjadi kegemaran dan pilihan saya sejak bersekolah di Madrasah Ehyaul Falah hingga saya menjawat jawatan sebagai guru. Warna yang saya minati pula ialah warna hitam atau hijau tua.

Waktu itu ada juga di kalangan rakan sekelas menggunakan pen jenama dikenali sebagai ‘ Paker Cina ‘ . Pen tersebut harganya cuma sekitar RM 2.00 sahaja. Kelebihan pen jenis ini matanya amat luar biasa dari segi ketahanannya, hingga mampu ‘ ditombak ‘ ke permukaan meja tulis yang diperbuat dari papan , tetapi tidak rosak atau bengkok !.

Pen jenis Paker Cina ini memang banyak dijual di pekan-pekan sari sekitar Daerah Sabak Bernam waktu itu. Peniaganya pula memang sentiasa membuat demontrasi ketahan pen tersebut dengan memacak mata pen tersebut ke atas sekeping papan.

Berbalik kepada pen jenama pilot kegemaran saya tadi , pen tersebut bagi saya ada ‘ kelebihan ‘ tersendiri yang tidak ada pada pen jenama lain. Selain ‘ lembut ‘ digunakanan waktu menulis, mata pen tersebut juga boleh diasah dan dibentuk menjadi pen khat jawi - Lebih 95 peratus pelajaran harian di sekolah waktu itu adalah menggunakan huruf jawi .

Kenapa saya bercerita dengan panjang lebar mengenai pen pilot tersebut ?. Ceritanya begini…..

Semasa murid berkelulusan Darjah Khas Tahun (2 ) atau lebih dikenali dengan ‘ darjah tujuh ‘ mendapat borang tawaran untuk menjadi guru agama Jabatan Agama Islam Selangor, seorang pelajar perempuan bernama Siti Sariah binti Habib yang belajar bersebelahan dengan kelas saya telah meminjam pen pilot saya untuk mengisi borang berkenaan.

Beliau memberitahu , tujuan meminjam pen pilot kepunyaan saya untuk mengisi borang calon guru agama kerana ‘ konon ‘ pen saya itu bertuah ! ( Mungkin sebagai gurauan semata-mata !..….Mungkin juga beliau beranggapan ianya sebagai bertuah kerana saya sentiasa mendapat tempat pertama dalam peperiksaan penggal dan akhir tahun selama bersekolah di situ, dengan menggunakan pen pilot tersebut untuk menulis tiap hari . Wallahu ‘alam…)

Tanpa sebarang anggapan apa-apa, saya pinjamkan pen tersebut untuk beliau mengisi borang calon guru agama kepunyaannya….

Selang tidak lama kemudian, suatu hari Siti Sariah datang menemui saya di kelas ( Waktu itu beliau telah tidak bersekolah lagi kerana telah tamat belajar ). Beliau memberitahu saya dan rakan sekelas ketika itu, beliau telah berjaya menjadi guru agama dan mengucapkan terima kasih kepada saya kerana memberi beliau pinjam pen pilot yang dianggapnya sebagai bertuah untuk mengisi borang calon guru agama dulu !.....

Saya mengucapkan tahniah di atas kejayaan beliau dan dalam hati saya berharap pen pilot tersebut akan turut memberi ' tuah ' pula kepada saya sebagai tuan punya pen…..

Dan secara kebetulan , pen pilot tersebut telah saya gunakan untuk menjawab soalan dalam peperiksaan tahun akhir dan juga mengisi borang calon guru agama ( beberapa tahun kemudiannya ) Alhamdulillah, saya juga telah berjaya menjadi guru agama seperti Siti Sariah binti Habib !.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan