KEPADA ANDA SEMUA...

Selasa, 20 Julai 2010

CATATAN DUA BELAS

RAGAM-RAGAM RAKAN SEKELAS

Selama empat tahun sama-sama belajar di Madrasah Ehyaul Falah, pasti kita boleh kenal ragam rakan-rakan sekelas. Sama ada ragam kalangan rakan lelaki mau pun rakan perempuan. Apabila terkenang berbagai ragam mereka, perjalanan masa yang berlalu telah berdekad-dekad, dirasakan seperti baru berlaku setahun dua sahaja !.

Rakan di kelas tahun akhir yang saya ingat di kalangan lelaki ialah : Baharuddin bin Sabri, Ahmad Ismail bin Kornain, Nawari bin Jamhari, Zaini bin Musa, Mastor bin Yusof, Ismail bin Awang, Yahya bin Awang, Sarmani bin Sarmadi, Ishak bin Ahmad, Tumadi bin Haji Saleh, Sulaiman bin Sidek, Ibrahim Haji Saari dan Shuhod bin Katijo.

Dikalangan murid perempuan pula ialah : Suriah binti Abd.Razak, Arbaiyah @ Rabiatul Adawiah binti Mohd.Nor, Sharifah binti Hasan, Salbiah binti Mansor, Safiah binti Haji Arshad, Maznah binti Abd.Rahman, Asmah binti Dahlan, Siti bin Mat Wali , Salbiah binti Sidek, Siti Fatimah binti Ahmad, Rosiah binti Alias dan Seri Banun binti Haji Ishak.

Di antara mereka ada sebahagiannya masuk ke Madrasah Ehyaul Falah kerana melanjutkan pelajaran dari sekolah lain, seperti Tumadi bin Haji Saleh , Sulaiman bin Sidek dan Arbaiyah @ Rabiatul Adawiah binti Mohd.Nor.

‘ Ragam ‘ rakan-rakan sekelas tersebut bolehlah saya bahagikan kepada beberapa kategori. Ada kategori rakan yang ‘ suka menyakat / mengejek ‘ rakan sekelas hingga kadangkala berlaku pertengkaran kecil . Mereka yang dalam kategori ini di antaranya ialah Nawari bin Jamhari, Zaini bin Musa, Baharuddin bin Sabri, Salbiah binti Sidek, Ibrahim bin Haji Saari dan Sharifah binti Hasan.

‘ Kategori kena sakat / ejekan ‘ pula selalunya ialah Shuhod bin Katijo dan Ishak bin Ahmad. Mereka berdua ini memang selalu’ disakat ‘ rakan-rakan sekelas, mungkin kerana sikapnya yang suka berdiam diri dan sekadar ‘ senyum ‘ apabila kena sakat, walaupun yang melakukannya murid perempuan !.

Shuhod bin Katijo adalah seorang rakan yang pemalu dalam kelas, manakala Ishak bin Ahamd pula beliau ada mempunyai sedikit ‘ penyakit hilang ingatan ‘ . Kadangkala beliau terhenti serta merta dari bercakap apabila berlaku ‘ hilang ingatan ‘ sama ada ketika berbual-bual atau ketika menjawab soalan guru. Saya amat simpati kepada dua orang rakan ini !.....

Selain itu ada pula rakan yang termasuk ‘ kategori ‘ tegas dan pantang dicabar. Di antaranya Tumadi bin Haji Saleh dan Yahya bin Awang. Pernah suatu ketika Yahya bin Awang ‘ bertengkar ‘ dalam kelas dengan Ustaz Ab.Jalil Abu Bakar yang mengajar kami dalam bab muamalat , menyebabkan Ustaz Abd.Jalil menepok meja ! ( mungkin terlampau geram ) . Dan pada keesukannya beliau telah membawa kitab-kitab rujukan bahasa Arab sebagai menguatkan hujjah yang dipersoalkan Yahya hari semalam. Namun , akhirnya Yahya telah akur dengan hujjah diberikan beliau…..

Selain itu, ‘ katogeri ‘ paling ramai ialah mereka yang hanya jadi ‘ penyokong ‘ dan pemerhati keadaan sahaja. Mereka kebanyakannya adalah di kalangan murid perempuan….

Bila mengenang kembali ragam rakan-rakan ini tidak lengkap rasanya kalau saya tidak nyatakan siapakah ‘jejaka idaman ‘ di kalangan rakan lelaki kelas kami. Maksud saya bukanlah menuduh beliau seorang yang menjadi ‘ rebutan ‘ murid perempuan kelas kami yang boleh dikatakan sudah muda remaja itu; cuma sekadar menyatakan di kalangan kami ada rakan lelaki yang amat menjaga personaliti dari segi berpakaian dan gaya ( lagak ).

Rakan saya yang dimaksudkan ialah Mastor bin Yusof. Beliau sekarang menetap di Rancangan Tanah Felda Sungai Tengi , Hulu Selangor. Walaupun selepas bersara sebagai guru agama di Sekolah Rendah Agama (SRA) di situ, beliau masih kelihatan tetap bergaya seperti dulu-dulu juga !…..

Kerana sikap dan gaya beliau begitu pada setiap hari, ada beberapa rakan suka‘ menyakat ' beliau dengan berlagak pula seperti yang dilakukannya. Namun , perbuatan tersebut hanyalah sebagai gurauan sesama rakan sahaja …

Perlu juga rasanya saya nyatakan di sini, beberapa orang rakan kelas yang disebutkan namanya telahpun meninggal dunia dalam lingkungan usia 40 an dan 50an. Mereka ialah Baharuddin bin Sabri, Salbiah binti Mansor, Arbaiyah @ Rabiatul Adawiah binti Mohd.Nor, Ismail bin Awang , Maznah binti Abd.Rahman dan Sharifah binti Hasan. Untuk roh mereka semua saya doakan semoga berada dalam keampunan Allah SWT dan dimasukkan dalam kalangan orang yang saleh. Amin ya rabbal ‘alamin.

Di antara mereka ada pula yang ‘ hilang tanpa berita ‘ sejak tamat persekolahan dan meninggalkan kampung masing-masing, seperti Zaini bin Musa, Ibrahim bin Haji Saari, Ishak bin Ahmad, Asmah binti Haji Dahlan, Salbiah binti Sidek, Rosiah binti Alias, Yahya bin Awang dan Seri Banun Binti Haji Ishak ( Khabarnya beliau menetap di Kampong Sungai Limau , Sungai Besar - Tapi saya tidak pernah bersua muka ... ) dan beberapa mereka yang namanya saya lupa menyebutnya di sini.

Jika sekiranya ada di kalangan anak ( cucu ? ) atau keluarga mereka yang berkenaan atau mereka sendiri turut membaca catatan ini, sudi-sudilah menghubungi saya melalui telefon 019-9114470. Semoga ‘ nostalgia ‘ kita tetap subur dan silaturahmi berpanjangan….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan