KEPADA ANDA SEMUA...

Jumaat, 2 September 2011

CATATAN (26)

DAPAT KAWAN BARU DI MKW


Memang benar seperti dikata orang : Jauh perjalanan , luas pemandangan; banyak berpindah ramai kenalan. Begitulah yang berlaku kepada saya apabila belajar di MKW...

Hari pertama saya bersekolah di MKW , saya hanya kenal dengan Rabiatul Adawiyah Mohd.Nor dan Safiah Arshad . Mereka adalah rakan-rakan sekelas saya semasa belajar di Madrasah Ehyaul Falah dahulu dan telah lebih awal bersekolah di situ. Yang lain-lain saya belum mengenali mereka.....

Oleh kerana kelas saya di MKW jumlah pelajarnya tidak ramai ( kalau tak salah ingatan saya kurang dari 20 orang ) manakala bilangan pelajar lelakinya juga sedikit, maka dengan mudah saya mengenali rakan lelaki sekelas pada hari tersebut.

Pada hari pertama, saya sudah mengenali nama-nama rakan lelaki seperti Miskiran dan Kamarudin serta berbual-bual dengan mereka . Di samping itu saya dapat mengetahui beberapa nama pelajar perempuan menerusi Rabiatul Adawiyah seperti Masdinah , Marsidah dan rakan-rakannya yang lain.

Secara purata, pelajar di kelas saya berusia lebih dari 17 tahun setiap orang . Manakala saya adalah dianggap ' paling tua ' di antara mereka kerana usia saya sudah meningkat 21 tahun !. Mungkin kerana usia saya lebih tua dari mereka , atau mungkin mereka tahu saya sudah berkelulusan selain pernah memegang jawatan sebagai ketua pelajar , mereka ternyata menghormati saya dan gembira kerana saya sama-sama belajar di MKW.

Pada hari-hari berikutnya rakan kenalan saya bertambah ramai seperti Mat Yasin, Abd.Latif, Bustami, Awang ( nama gelaran ), Sibun ( nama gelaran ) , Masirin dan beberapa orang lagi yang saya terlupa waktu kini nama-nama mereka. Mereka adalah pelajar dalam kelas-kelas bawah.

Di samping itu, kalangan guru-guru juga dilihat menghormati dan gembira dengan kehadiran saya belajar di MKW, seperti Ustaz Haji Zainal Abidin Sarkawi yang menganggap saya seperti rakan sebaya dan juga Ustaz Haji Azra'e Ahmad , saudara kepada Ustaz Haji Jaafar Akib dan Rabiatul Adawiyah.

Oleh kerana penerimaan mereka kepada saya begitu baik , saya tidak merasakan apa-apa masalah untuk meneruskan pelajaran , berbanding dengan rakan saya Ahmad Ismail Haji Kornain yang terpaksa berhenti belajar dari MKW ( seperti dinyatakan dalam catatan saya terdahulu ).

Dalam keadaan demikian, hari demi hari saya berjaya menyesuaikan diri dengan suasana belajar dan pergaulan sesama pelajar di situ . Walaupun ianya bagai ' langit dengan bumi ' jarak perbezaan dalam banyak perkara, jika hendak dibandingkan dengan tempat belajar saya di Madrasah Ehyaul Falah !.

Insya Allah, pada waktu lain saya akan catatkan ' suasana ' baru yang saya alami ketika belajar di MKW secara lebih terperinci lagi....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan