KEPADA ANDA SEMUA...

Khamis, 15 Julai 2010

CATATAN SEBELAS

JOHAN BAHAS , TETAPI DINAFIKAN MEWAKILI DAERAH !



Sekitar akhir tahun 60 an kempen penggunaan Bahasa Kebangsaan giat dilakukan kerajaan. Waktu itu diadakan berbagai kempen seperti Minggu Bahasa Kebangsaan diikuti dengan kempen Bulan Bahasa Kebangsaan.


Bagi memeriahkan kempen-kempen tersebut , di peringkat daerah dan negeri telah diadakan berbagai acara pertandingan. Seperti pertandingan berpakaian kebangsaan bagi kaum Melayu dan bukan Melayu, pertandingan pidato dalam Bahasa Kebangsaan, kuiz Bahasa Kebangsaan, bahas , berbalas pantun, deklamasi sajak, membaca cerpen , syair dan nyanyian lagu-lagu Melayu asli.


Waktu itu saya dan rakan-rakan lain dari Madrasah Ehyaul Falah terlibat sama dalam acara-acara pertandingan tersebut. Di antara acara pertandingan yang turut saya sertai ialah pidato, bahas, berbalas pantun, deklasi sajak , membaca cerpen dan syair.


Di antara pertandingan tersebut ada yang saya berjaya setakat naib johan atau tempat ketiga dan ada jua yang melepas langsung , tidak mendapat apa-apa hadiah !. Penyertaan orang ramai , terutama kalangan belia terhadap pertandingan-pertandingan itu amat menggalakkan sekali. Sebagai contoh, pertandingan deklamasi sajak penyertaannya meningkat hingga 20 orang lebih dan dipertandingkan kesemuanya !.


Penyertaan dari kalangan bukan Melayu juga turut menggalakkan. Ini mungkin disebabkan waktu itu ramai di antara mereka adalah pelajar kepada ‘ Kelas Dewasa ‘ dan sentiasa mendapat bimbingan dan galakan dari guru-guru mereka.


Dalam pertandingan berpakaian kebangsaan bukan Melayu , saya masih ingat ‘ jolokan’ sebagai P.Ramlee dan Saloma diberikan kepada seorang peniaga kedai jam di Pekan Sungai Besar iaitu Ah Pang dan isterinya. Kebetulan Ah Pang berbadan besar gempal dan isterinya berbadan kecil molek. Ah Pang memakai kain songket , bertanjak dan keris manakala isteri beliau memakai pakaian kebaya labuh ( Ikut ceritanya pakaian tersebut dipinjamkan oleh seseorang guru ’ Kelas Dewasa ’ ! ).


Apa yang menggembirakan pihak penganjur di daerah Sabaj Bernam , Ah Pang dan isterinya dikatakan muncul sebagai johan pertandingan berpakaian kebangsaan bukan Melayu peringkat negeri Selangor !.


Bagi saya, kegembiraan turut dikongsi kerana salah seorang guru saya semasa belajar di Madrasah Ubudiah Parit (6) yang juga sebagai ’ jurulatih ’ semasa belajar pidato di sekolah tersebut, Ustaz Solehen Haji Abd.Basir ( Pernah bertugas sebagai Penghulu Mukim Tanjong Karang dan telah meninggal dunia - semoga Allah mencuduri rahmat ke atas rohnya ! ) berjaya menjadi johan pidato peringkat negeri Selangor.


Di samping kegembiraan dinyatakan di atas , kegembiraan yang tidak boleh dilupakan apabila pasukan bahas dari kumpulan kami ( Sekolah Agama ) berjaya menjadi johan bahas peringkat sekolah menengah bagi daerah Sabak Bernam .


Pasukan bahas kami selain daripada saya sendiri ialah Said bin Markasan , Harun bin Ahmad ( mereka berdua rakan saya sejak di Madrasah Ubudiah Parit ( 6) dan Arbaiyah binti Mohd.Nor. Semasa pergi menyertai pertandingan bahas tersebut kami dihantar menaiki kereta jenis ‘ Mini Minor ‘ kepunyaan Encik Baharin Haji Mat Akhir ( Sekarang bergelar Dato’ dan berjawatan sebagai Orang Besar Daerah Sabak Bernam ).


Tajuk perbahasan kami ialah ‘ Kepercayaan orang-orang Melayu patut dikaji semula ‘ . Pasukan kami sebagai ‘ pencadang ‘ manakala pasukan pembahasnya dari Sekolah Menengah Ungku Aziz ( SUA) Sabak Bernam yang diwakili oleh Othman bin Alus ( pernah bertugas sebagai guru besar Sek Kebangsaan Kampung Baru , Sabak Bernam ), seorang murid perempuan ( namanya lupa ! ) anak kepada Merinyu JPT ( sekarang JPS) daerah Sabak Bernam dan dua murid lelaki lain di mana salah seorang di antaranya kalau tidak salah pengamatan saya ialah Mohd.Yaser Ehsan ( Bekas Ahli Parlimen Sabak Bernam ).


Dalam perbahasan tersebut pasukan kami muncul sebagai johan bagi daerah Sabak Bernam dan dikatakan mewakili daerah ke pertandingan bahas peringkat negeri Selangor !.


Kegembiraan pasukan bahas kami menjadi johan turut dikongsi oleh para guru dan juga murid ( Sekolah Agama ) Madrasah Ehyaul Falah . Sekurang-kurang kejayaan kami telah berjaya menaikkan imej Sekolah Menengah Agama yang ketika itu dianggap sebagai ‘ sekolah kelas dua ‘ oleh kalangan masyarakat setempat !.


Kejayaan itu juga membawa kami berusaha gigih mendapatkan bahan hujjah bagi pertandingan bahas di peringkat lebih mencabar lagi . Kerana, waktu itu bahan-bahan hujjah disediakan oleh kami sendiri melalui perbincangan dan pengalaman masing-masing.


Namun , kegembiraan kami telah ’ terbantut ’ apabila diberitahu wakil pertandingan bahas ke peringkat negeri Selangor bukan pasukan kami, tetapi pasukan dari Sekolah Menengah Ungku Aziz ( SUA ) yang mendapat tempat naib johan !. Dari ‘ khabar angin ’ yang kami dimaklumkan waktu itu pasukan tersebut telah tewas dalam perbahasan dengan pasukan Sekolah Alam Shah, Kuala Lumpur (?).


Dengan ’ penafian ’ pasukan bahas kami mewakili daerah Sabak Bernam, seolah-olah benarlah anggapan masyarakat setempat waktu itu bahawa Sekolah Menengah Agama adalah sekolah ’ kelas dua ’. Saya juga ada mendapat khabar angin mengatakan pasukan kami tidak dihantar mewakili daerah Sabak Bernam kerana tiada kalangan guru sekolah kami mempunyai kereta untuk menghantar ke Klang di mana pertandingan bahas peringkat negeri Selangor di adakan ( Guru-guru sekolah kami cuma ada kenderaan motorsikal sahaja….. ).


Sehingga hari ini saya tidak mendapat jawapan sebenarnya mengapa perkara ini boleh berlaku….. Mungkin mereka yang terlibat secara langsung mengendalikan pertandingan Bulan Bahasa Kebangsaan waktu itu , seperti Cikgu Jamaluddin Haji Suhaini - Guru Pelawat Sekolah Kebangsaan Daerah Sabak Bernam, waktu itu ( Bergelar Dato' dan Bekas Ahli Parlimen Sabak Bernam ) dapat memberikan jawapan yang paling tepat !.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan